Tirol & Süd-Tirol

Het weekend van mijn verjaardag stond in het teken van de wintersport. Samen met vrienden ben ik op vakantie gegaan naar Tirol en Süd-Tirol (Italië). Daar hebben we twee skigebieden bezocht, voor de meeste van ons allemaal nieuw. Daarnaast was het ook mijn allereerste reis naar Italië. Vrijdag 11, zaterdag 12 en zondag 13 november waren wij in de Alpen te vinden. Op mijn verjaardag, 14 november, waren wij weer terug in Nederland. Helaas geen pistedag op mijn verjaardag, maar deze vakantie was toch wel een van de betere tijdens mijn verjaardagsweekend. Lees snel verder over de gebieden en hoe ik dit ervaren heb!

Schluderns bij nacht.

Het gezelschap
Deze vakantie zijn we met een flink gezelschap gegaan. Halverwege september hebben we de definitieve datum bekend geworden waardoor de wisten hoeveel mensen meegingen. Met nog een maand te gaan kwam er nog een collega van mij bij de groep. Nadat ik vertelde dat ik ging vroeg ze of er nog een plekje vrij was en zo komen we dus aan de groep van nu. Lange tijd heeft de groep uit zeven personen bestaan, maar op het laatste moment heeft Frans toch helaas zich moeten afmelden vanwege zijn voetblessure. Frans, sterkte ermee! Dankzij Jesper, die een oproep had geplaatst op Wintersporters, kregen we heel erg last-minute nog twee mensen erbij: Patrick (oud-collega van mij) en Roland.

De accommodatie
Onze accommodatie, het Patztauhof ligt gelegen in Schluderns, Italië. Het heeft een mooi uitzicht over het dal en ligt op ongeveer vijf minuten rijden van het dorp. Het appartement ligt aan de zonkant van de berg. Het skigebied Kaunertaler Gletscher ligt op ongeveer 75 minuten rijden. Het skigebied van Sulden ligt op maar veertig minuten rijden. Er zijn meerdere appartementen bij dit hof, waarvan wij er twee hadden.

Het uitzicht vanaf het Patztauhof.

Dag één: Kaunertaler Gletscher
Op vrijdag stond het eerste gebied op de planning, het skigebied op de Kaunertaler Gletscher. Dit skigebied begint op een hoogte van 2150 meter (Ochsenalm) en is met de lift te bereiken tot een hoogte van 3108 meter (Karlesspitze). Er zijn plannen voor een lift tot de Weisseespitze, wat een hoogte heeft van 3518 meter. Op dit moment telt het gebied dus nog 22 pistekilometers, waarvan het grootste deel een makkelijke moeilijkheidsgraad heeft. In de omgeving vind je ook de gletsjers van het Pitztal en van Schnalstal. Het gebied op de Kaunertaler Gletscher is van begin september tot begin juni geopend, maar dit kan ook langer zijn door externe invloeden, zoals extra sneeuwval. De Kaunertaler Gletscher ligt op 910 kilometer vanaf Utrecht vandaan.

© Kaunertaler Gletscher

Na een lange heenrit kwamen wij aan rond zeven uur in de ochtend bij de Spar in Prutz voor een ontbijtje. Na ongeveer een half uur gewacht te hebben op de andere auto konden wij door naar de gletsjer. Halverwege kwam Jorian de berg niet meer op, waardoor hij kettingen moest leggen. Ik kon gelukkig nog doorrijden, maar helaas moest ik er vlak voor het einde toch aan geloven… Kettingen omleggen dan maar. Gelukkig kwamen wij aan bij de Ochsenalm rond een uur of half tien. Wat wij daar aantroffen was echt bizar: minimaal zestig centimeter sneeuw en het ging maar harder sneeuwen. Het was misschien slimmer geweest dus om in het dal om te kleden, maar ach, het was eindelijk tijd om weer te snowboarden!

De pistes waren in goede staat, ondanks de vele sneeuwval. Hier en daar moest je goed kijken waar de piste was door het slechte zicht. Toch begon het heel even op te klaren. Daardoor had je goed uitzicht over de bergen in de omgeving. Ook zag je vanaf de Karlesjochspitze Italië liggen. Dit was niet al te moeilijk, want bij het bergstation van de Karlesjochbahn ligt de grens tussen Oostenrijk en Italië. Na de lunch sloeg het weer enorm om en begon het harder te sneeuwen dan aan het begin van de dag. Al met al was het een leuke dag en zeker voor herhaling vatbaar in de toekomst.

Dag twee: Sulden am Ortler
Het skigebied van Sulden stond als tweede op het programma. Dit gebied begint op een hoogte van 1900 meter (dorpscentrum Sulden) en is met de lift te bereiken tot een hoogte van 3250 meter (Schöntaufspitze). Het gebied telt 44 pistekilometers, waarvan het grootste deel makkelijk is qua moeilijkheidsgraad. In de omgeving vind je onder andere de gletsjer van Stelvio, wat alleen in de zomer geopend is. Het gebied aan de Ortles is geopend van begin november tot begin mei, maar dit kan ook langer zijn door externe invloeden, zoals extra sneeuwval. Dit skigebied ligt in het Duitstalige deel van Italië, daarom dat de namen van het gebied in het Duits zijn. Sulden am Ortler ligt op ongeveer 960 kilometer rijden van Utrecht vandaan.

© Sulden am Ortler

De dag begon zonnig. Het uitzicht vanaf het appartement was adembenemend en je zag onder andere de Ortler (3905 meter), de hoogste top van Sulden. Na een rit van ongeveer een half uur kwamen wij aan in Sulden. Daar troffen we aan wat niemand had durven dromen. Het skigebied was geopend tot aan het dal, wat erg uitzonderlijk is voor deze tijd van het jaar. De sinds dit jaar nieuwe Rosimbahn was zelfs geopend met bijbehorende piste. Het andere deel van het gebied was ook in goede conditie. Ondanks dat er veel skiteams waren, was het op de piste en bij de liften niet druk. We konden zelfs de dalafdaling nemen tot in het dal. Op dit moment was die afdaling vanaf de top (3250 meter) tot het dal (1900 meter) de afdaling met de meeste hoogtemeters van Europa. Al met al was dit een heerlijke dag en zal zeker niet snel vergeten worden!

Dag drie: Sulden am Ortler
Op dag drie stond Schnalstaler Gletscherbahnen op het programma. Uiteindelijk zijn we toch naar Sulden am Ortler gereden, omdat daar veel meer open was dan op de gletsjer van Schnalstal. Een nieuwe gebied minder, maar we hadden wel een leukere dag dan dat het misschien zou kunnen worden. Doordat we alles nog moesten inpakken kwamen we, in tegenstelling tot dag twee, iets later aan in Sulden.

We troffen daar een bewolkt Sulden aan, met af en toe de zon die er probeerde door te komen. Na een aantal keer de Rosimbahn genomen te hebben, de piste daar was nog beter dan gisteren, hebben we besloten de pendelbaan naar boven te nemen. Het was rustiger dan gisteren. Dit kwam doordat er bijna geen raceteams meer waren. Meer pistes voor ons dus, wat totaal niet erg is. Doordat het bewolkt was, hadden we iets minder zicht. Gelukkig waren de pistes goed, waardoor het een deel compenseerde. Oftewel, lekker van de pistes afknallen en veel plezier maken!

Aan het einde van de dag dronken we nog een drankje in de après-skibar om vervolgens naar de Burger World in Imst te gaan. Daar hadden we nog een heerlijk avondeten en was het toch echt tijd om afscheid te nemen van de bergen, voor nu…

[huge_it_maps id=”6″]

Roze pin: Bezochte skigebieden
Blauwe pin: Patztauhof (accomodatie)

Like, volg en subscribe je ook op mijn Facebook-, Instagram- en YouTubepagina! Het is kosteloos en je krijgt wat extra’s te zien als in filmpjes en extra mooie foto’s!

De pistekaarten zijn eigendom van het desbetreffende skigebied en zijn verkregen via de pagina van de gebieden op de internationale wintersportwebsite Bergfex.

3 reacties op “Tirol & Süd-Tirol”

1. Pingback: Video’s Tirol & Süd-Tirol – Carnas on Tour

2. Pingback: Carnas on Tour blaast twee kaarsjes uit! – Carnas on Tour

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *